Indledning
Vi har valgt at
beskæftige os med Moskus ænder, som vores dyreholds projekt. Det har vi bl.a.
gjort, da ænder er et dyr som er nemt at inddrage som et led i det pædagogiske
arbejde, med forskellige målgrupper. Vi vil perioden, komme tæt på dyrenes
livscyklus og få et indblik fødekæden. Hvad er naturlig kost for ænder, og hvad
kan mennesket gøre, for at give ænder den bedste kost. Vi fik ænderne da de var
ca. 2 måneder gamle, hvor vi hentede dem ved en opdrætter i Tønder. De kom
derefter hjem på gården – hvor der var indrettet et område til dem med halm,
vand og et sted hvor de kan søge ly/tryghed i form af en kasse. Anne kommer
meget ofte og besøger dem. Vi har nu fulgt dem siden 1. november, og har fået
et godt kendskab til dem. Vi har fulgt udviklingen fra ælling til and – og de
er nu blevet så store og har udviklet vinger, så de flyver rundt i stalden. Meningen
var at ænderne havde tilholdssted både inde i stalden, men også i en fold på
marken hvor de kunne nyde frisk luft og selv kunne græsse. Da sneen ramte,
valgte vi at beholde dem inde i varmen til trods for at ænder sagtens kan tåle
ned til 12 graders frost.
Som en del af
ænders livscyklus har alt en ende – vores mål med dem er, at nå de er gamle nok
skal de halvdelen slagtes. Vi vil i gruppen selv stå for dette, og se hvor
meget vi kan få ud af anden, både spiseligt, men også rent genbrugsmæssigt. Den
resterende halvdel får lov til at leve videre med det formål om; at få
ællinger. Dette gøres for at se om vi kan fuldende cyklussen.
Problemstillinger
- Hvilken virkning har dyr på mennesket og hvilken forskel kan det gøre i en døgn institution for unge?
- Kan man bruge dyr, som et pædagogisk redskab/hvordan?
- Hvilke didaktiske overvejelser skal man som personale gøre sig for inden anskaffelsen af dyr
- Etikken i at inddrage dyr som et led i det pædagogiske arbejde.
Disse slags ænder er kendt for deres fine saftige kød, men også for at være gode til at passe på ællinger, udruge og passe på sin flok. Ænderne spiser dræbersnegle, og er derfor et fornuftig dyr at have på naturområder. Ænder skal så vidt muligt have adgang til stald og udendørsarealer. De lever desuden også af græs, husaffald (gulerødder / kartoffelskrald, æbler osv.) Der bliver gjort rent ved dem 3 gange om ugen, da vi syntes at det er vigtigt at holde forholdene rene. Lige nu, går ænderne indenfor, men med mulighed for at komme ud. De bliver fodret 3-4 gange om dagen, vand får de efter behov, og da ænder har stor tørst kræver det at vandbeholderen ofte bliver tilset og evt. fyldt op. deres foder består af hvede, blandet med korn, mælkebøtter og græs samt foderpiller. Foderpillerne bliver kun blandet i med deres morgenmad. Derefter står kosten på græs og hvede/korn resten af dagen. De spiser forholdsvis meget, og en fuldvoksen and af denne slags har en slutvægt på omkring 5 kg.
Moskus-anden
har sit navn efter en moskus kirtel, hvorfra den udskiller et stærkt lugtende
stof.
Det
anbefales at ca. 3 uger inden slagtning kommes de på fedekur. Dette betyder at
ænderne må spise så meget Korn og hvede som de kan. Det skulle give dem lidt
ekstra sul på kroppen inden slagtningen.
Almene
sygdomme hos ænder
Paratyfus – en sygdom
forudsagt af salmonellabakterier. Smitten kan overføres gennem ægget fra en
moderdyr som er smittet. Hvis sygdommen først kommer ud i flokken, kommer den i
gødningen og der igennem vil den sprede sig voldsomt. Hvis man har mistanke om
dette, skal man af med de dyr, der bærer sygdommen. Sygdommen forudsager
kraftig diarre, som dyrene dyr af.
Kråseormen er nok det værste en
and kan udsættes for. Det er en 1-2 cm lang orm der borer sig vej ind i andens
kråsevæg for at suge blod. Der kan ske det at dyrene ikke vil kunne omsætte
deres mad ordentligt. Viser flokken at være smittet, skal man flytte den til et
meget tørt sted, og håbe på de er stærke nok.
Stritvinger, Dette svækker
dyrets adfærdsmuligheder. At have stritvinge vil sige at vingens yderste led,
med fjer, peger 90 grader ud til siden. Denne form for sygdom ses dog ofte hos
gæs, men kan også forekomme ved ænder. Det er arveligt.
Det skal dog siges at ænder er et meget sundt dyr, der
ofte hvis, de lever under de rigtige forhold, kan klare de fleste bakterier
uden at lide skade eller nogen form for sygdomme.
”Dyr er et fantastisk redskab i arbejdet med børn og unge. De giver børnene sanseoplevelser, læring og indsigt.
Sådan lyder meldingen fra fire dyreeksperter, som Børn&Unge har talt med.
Ulla Didriksen, som er biolog og naturvejleder og tidligere leder af både publikumsafdelingen og skoletjenesten i Zoologisk Have i København, forklarer, at dyr kan give ro, tryghed og nærvær. De er umiddelbare og ukritiske.»Hvis du behandler dyret pænt, er det også sødt ved dig og responderer positivt – og så siger det dig aldrig imod,« siger hun.
Hun fortæller, at arbejdet med dyr kan lære børn at drage omsorg og tage ansvar for et andet væsen og at arbejde sammen med kammeraterne om for eksempel fodringen.”
Vi, i gruppen,
vil gerne tage udgangspunkt i en artikel skrevet af Julie Larsen, omkring dyr i
institutioner. Som citatet siger, kan dyr lære børn at yde omsorg og tage
ansvar. I vores tilfælde snakker vi om ænder, som også ville fungere i stort
set alle institutioner. Vi har valgt at sætte fokus på døgn institutioner med
anbragte unge. Det kunne være en god mulighed for unge at få styrket deres
selvværd ved at bære et ansvar. Anden kunne netop være det ansvar der skulle
til, for at give lidt mening i hverdagen. Anden kunne også være en tryghed, en
sikkerhed for at blive hørt og tilliden i at kunne lette sit hjerte og være
sikker på at noget fortroligt ikke kommer videre, men også den følelse af, ikke
at blive dømt.
Trine Hyllested
nævner i artiklen; »Det vigtigste, dyr kan give, er en sanselig og praktisk
oplevelse og læring, som er svær at skabe med bøger, papir og digitale medier.
Dyr er en meget livsnær og konkret måde at forstå verden på,« og det har
hun fuldstændig ret i – dyr er nærvær, og virkelig. Det er noget man kan få et
forhold til og skabe tryghed ved. Det er også derfor vi tror at ænder vil være
godt i f.eks. en døgninstitution
Didaktiske overvejelser
Vi har ud fra vores
4 problemstillinger gjort os en del overvejelser om hvorvidt dyr, i vores
tilfælde ænder, vil være en aktiv at inddrage som et led i det pædagogiske
arbejde:
I det næste
indslag, kommer det også på tale at dyr er vigtig som pædagogisk redskab. Her
tales der om forskellige kompetencer der bliver stimuleret;
- Nonverbal kominikation
- Sociale kompetence
- Identitetsdannelse
- Mestre sine omgivelser
- Ansvarsfølelser
- Kærlighed
I den ovenstående
artikel bliver der nævnt, at det især er vigtig at bybørn for kontakt med dyr –
lugten af dyr og sanseoplevelsen af dyre. Ellers risikere dyrene at blive
”Fremmedgjorte” for børn. Vi vil gerne komme lidt længere ind over begrebet identitetsdannelse.
Ordet identitet betegner som regel en persons karakter. Ens identitet er altså
hvem vi er som menneske. For at finde frem til hvem vi er som menneske, må vi
igennem nogle bestemte situationer i vores liv, som er med til at bestemme
hvilken retning vi går i. Mange filosoffer, forskere og andre har talt om identitetsdannelsen
hos mennesket, og der er efterhånden kommet mange bud på hvad det kunne være.
Vi vil gerne kort komme
ind på en teori omkring identitetsdannelse. Nemlig Eriksons teori om at
menneske går igennem 8 stadier i sit liv. Han har opstillet det således;
cirka
alder
|
periode
|
psykosociale
kriser
|
+..............................................................................-
|
||
0-1
|
spædbarnsalder
|
tillid................................................................mistillid
|
1-3
|
småbarnsalder
|
autonomi.....................................................skam/tvivl
|
3-6
|
børnehavealder
|
initiativ................................................................skyld
|
6-12
|
skolealder
|
konstruktiv
foretagsomhed....................underlegenhed
|
12-?
|
teenagealder
|
identitet.........................................identitetsopløsning
|
ungdom
|
nærhed/distance.....................isolation/selvabsorbtion
|
|
midalder
|
generativitet.................................................stagnation
|
|
alderdom
|
integritet.......................................bitterhed/fortvivlelse
|
Erikson mener, at den
vigtigste stadie for mennesket udvikling er puberteten, hvor man skal igennem
rigtig meget for at finde sit 'virkelige jeg'. Hvis man havde dyr i en døgn institution
for unge (12-? / Ungdom) ville man være
i stand til at fremme deres identitetsdannelse, ved at holde dyr på stedet. De
vil have muligheder for at opnå en nærhed med dyrene, og derved have bedre
muligheder for at skabe sin identitet, på en god og sund måde.
Vi tager udgangspunkt i
en række forskellige bøger i det kommende indslag.
Menneskers og dyrs sanser funger meget ens. Vi alle sammen har de forskellige sanser: Høresansen, lugtesansen, smagssans og følesans. Hos nogle dyr er nogle af sanserne forstærket hos f.eks. hunden, som ser utrolig godt, til katten som hører utrolig godt og ikke ser så godt som hunden. Ved hjælp af sanserne finder vi frem til vores mest basale instinkter, nemlig vores krybdyrhjerne, som vil have føde, vand og parring og overlevelse. Disse 4 instinkter er ligeså ens som ved alle dyr. Mennesket er bare udstyret med en større hjernekapacitet, som har gjort det muligt at bruge flere aspekter af vores hjerne. Dels fordi den er meget større end dyrenes, men også fordi mennesket har været i konstant udvikling de sidste mange år. Mennesker ser og danner billeder ved hjælp af synet. I vores hjerne sker der en oplagrings proces, som tager alle vores sanseindtryk og danner klare billeder af omridset, farverne og formerne, og derved skabes billederne. Sådan gør det også. Så er der nogle dyr, som f.eks. ræven, der kun kan se omridset meget lidt, men har en utrolig stærk lugtesans, som gør det muligt for den at orientere sig i naturen.
Menneskers og dyrs sanser funger meget ens. Vi alle sammen har de forskellige sanser: Høresansen, lugtesansen, smagssans og følesans. Hos nogle dyr er nogle af sanserne forstærket hos f.eks. hunden, som ser utrolig godt, til katten som hører utrolig godt og ikke ser så godt som hunden. Ved hjælp af sanserne finder vi frem til vores mest basale instinkter, nemlig vores krybdyrhjerne, som vil have føde, vand og parring og overlevelse. Disse 4 instinkter er ligeså ens som ved alle dyr. Mennesket er bare udstyret med en større hjernekapacitet, som har gjort det muligt at bruge flere aspekter af vores hjerne. Dels fordi den er meget større end dyrenes, men også fordi mennesket har været i konstant udvikling de sidste mange år. Mennesker ser og danner billeder ved hjælp af synet. I vores hjerne sker der en oplagrings proces, som tager alle vores sanseindtryk og danner klare billeder af omridset, farverne og formerne, og derved skabes billederne. Sådan gør det også. Så er der nogle dyr, som f.eks. ræven, der kun kan se omridset meget lidt, men har en utrolig stærk lugtesans, som gør det muligt for den at orientere sig i naturen.
Så vi har nogle fællestræk med de fleste dyr, og det kan være en af grundene til at vi kan få et forhold til nogle dyr og skabe en nærhed og kontakt. I bogen: Planter, dyr og mennesker, nævner de også at vi selvfølgelig ikke skal sammenlignes med dyr i den forstand at vi er meget ens. For det er vi ikke, og der er kæmpemæssig forskel på menneskers adfærd og dyrenes. Dertil er det også vigtigt at forstå hvorfor mennesker og dyr kan skabe en speciel kontakt og nærvær – og det kan dels have noget med sanserne at gøre. Sanser som vi mennesker og dyrene besidder.
Vi vil gerne sætte fokus
fra side 129 og fremad i Bent Leicht Madsens bog, Børn, dyr og natur. Her
bliver der nævnt at dyr ofte er brugt i ungdomsfængsler og behandlingshjem. Han
fortæller også om en psykolog der i 1960erne skrev mange artikler om emnet med
børn og dyr. Han kaldes for pioneren hvad angår det pædagogiske og dyr – og det
var en helt tilfældighed. Hans hund fulgte ham en dag ud for at modtage en mor
med hendes barn, og barnet løb hen til hunden som det første, hvorefter
psykologen havde lettere ved at komme i kontakt med barnet. ”En stadig
udvidende cirkel af varme og imødekommenhed” Side 131. At barnet er i
kontakt med dyr, har meget med udviklingspsykologi at gøre, og det kan hjælpe
barnet med at skabe en kontakt og tryghed ved dyret og derved også muligheden
for at skabe en kontakt til sig selv og sine omgivelser. Det at børn/unge og
voksne har et dyr at se til, giver os automatisk følelsen af at hjælpe et
ellers hjælpeløs eksistens. Vi passer på vores kæledyr, sørger for de har det
godt – og det er med til at give et ansvar, og danne et grundlag for os som
mennesker. Det kan det i hvert fald være
Han fortæller på de kommende sider at det er væsentligt hvilken aldersgruppe, for hvilken kæledyr. Her har han et eksempel med en skildpadde i hænderne på to 3 åriget i en institution, hvor de bruger dyret som bold. Da han tager skildpadde op og fortæller dem at det går bestemt ikke, da det er dyrplageri, begyndte de to drenge at græde – fordi deres hensigt var selvfølgelig ikke at skade dyret. De var ikke klar over at en skildpadden ikke selv kunne sige fra, på f.eks. samme måde som en hund eller kat ville gøre. Så det er væsentlig hvilken dyr, man vælger i hvilken institution.
Han fortæller på de kommende sider at det er væsentligt hvilken aldersgruppe, for hvilken kæledyr. Her har han et eksempel med en skildpadde i hænderne på to 3 åriget i en institution, hvor de bruger dyret som bold. Da han tager skildpadde op og fortæller dem at det går bestemt ikke, da det er dyrplageri, begyndte de to drenge at græde – fordi deres hensigt var selvfølgelig ikke at skade dyret. De var ikke klar over at en skildpadden ikke selv kunne sige fra, på f.eks. samme måde som en hund eller kat ville gøre. Så det er væsentlig hvilken dyr, man vælger i hvilken institution.
Det ville være passende
at anskaffe sig ænder i en døgninstitution da arbejde i pasningen ville
inddrage de bosatte unge. Dette kan gøres ved at det bliver gjort til et
”dyreprojekt” – hvor der ville være arbejdsopgaver til alle;
Inden anskaffelsen skal
der laves indhegning – både inde og ude. Der skal gøres opmærksom på selve
dyre. Hvordan er cyklussen? hvad spiser ænder? har ænder nogle fjender man skal
være opmærksom på? hvordan skal de passes? Hvordan begår man sig omkring ænderne?
osv. Der er mindre projekter igennem hele forløbet.
Der skal derefter laves
en pædagogisk handleplan. Hvad skal ordnes? Hvornår skal der fodres,
sommer/vinterplan. Vi har lavet et udkast til en handleplan som kan se således ud:
Vi har ænder som dagligt skal passes og plejes.
Dyrepasser holdet går på turnus, og er altid i forlængelse af køkkentjansen.
Dyrepasser holdet har vagter en uge af gangen, og kontaktlæren er:________
Dyreholdet skal daglig udfyldes skema for fodring og
pleje. (se nedenfor)
Skriv dit navn i feltet
ud for det du har sørget for.
UGE :
Aktivitet
|
Mandag
|
Tirsdag
|
Onsdag
|
Torsdag
|
Fredag
|
Lørdag
|
Søndag
|
Lukke ud
|
|||||||
Fordre korn
|
|||||||
Fordre ”Rester”
|
|||||||
Tænde lys/varme
|
|||||||
Vand
|
|||||||
Halm
|
|||||||
Slukke lys/varme
|
|||||||
Lukke ind
|
|||||||
Muge ud
|
|||||||
De er ok/ dyrelæge
kongtaktes.
|
Køkkenholdet tjekker
listen dagligt og følger op jvf. Handleplan.
Listerne til dyreholdet er i ”andemappen” som står i
køkkenet, ved siden af spandene til madrester til dyrene. Listerne skal altid
på plads efter udfyldelse. Køkkenholdes tjekker op på listerne som det sidste
dagligt, og i forbindelse med manglende udfyldelse af felterne kontaktes
kontaktlærer for dyrehold. I mappen er der tydelige beskrivelser af alle de
aktiviteter som du skal lave hos ænderne. Følg forklaringerne nøje. Der er også
et telefonnummer til dyrlægen hvis vores dyr er blevet syge…
Hvis du er i tvivl,- så skal du kontakte din kontakt
lærer som er ______
Etikken i at have dyr
Der er mange etiske
overvejelser, man som pædagog skal gøre sig, både i personalegruppen – men også
sammen med de anbragte unge. De kunne f.eks. være:
Hvad er formålet med at
vi har dyr her på stedet. Er det for hyggens skyld, altså kæledyr eller er det
for at producere mad, altså slagte dyr?
Skal dyrene indgå i
pædagogisk praksis, - og med hvilket belæg evt.
Hvordan behandler vi
dyrene når de er i vores varetægt.?
Hvordan sikre vi at
dyrene trives?
Skal personale med
ansvar for dyrepasning og dyrebestand være fagligt uddannet eller på anden måde
kunne dokumentere den nødvendige viden og færdighed.
Hvem har det overordnede ansvar for
dyrenes trivsel / velvære?
Konklusion
Vi kan konkludere ud fra vores opgave og indsamlede materiale, at dyr er sundt i forhold til menneskets udvikling og identitetsdannelse. Vi kan også konkludere at dyr giver mennesket et ansvar, som kan hjælpe til at skabe tryghed omkring sine omgivelser og sig selv. Det har været en meget lærerig proces som har fremmet forståelsen i vigtigheden om at bruge dyr som et led i pædagogisk arbejde. Det kræver dog en del didaktisk, etisk, faglig men også person tilpasning for at kunne skabe et miljø hvor dyr og mennesker har et fælles mål.
Vi kan konkludere ud fra vores opgave og indsamlede materiale, at dyr er sundt i forhold til menneskets udvikling og identitetsdannelse. Vi kan også konkludere at dyr giver mennesket et ansvar, som kan hjælpe til at skabe tryghed omkring sine omgivelser og sig selv. Det har været en meget lærerig proces som har fremmet forståelsen i vigtigheden om at bruge dyr som et led i pædagogisk arbejde. Det kræver dog en del didaktisk, etisk, faglig men også person tilpasning for at kunne skabe et miljø hvor dyr og mennesker har et fælles mål.
Litteratur
Net
Bøger
Gyldendal, Poul Holm
Joensen – planter, dyr og mennesker – biologi i det nære miljø 1
Anne & Sanne
Ingen kommentarer:
Send en kommentar