mandag den 26. november 2012

Opgave 3

Biotop opgave 3


Jeg har valgt at lave 3 kreative projekter med de ting som jeg har kunne finde på min biotop. De er alle noget som kunne være en aktivitet i en børnehave. Det kræver dog at der er en pædagog med da de at prikke hul i kastanjer kan være lidt svært - men ellers har jeg bestræbt mig på at det skulle være projekter som er tilgængelige for børn, - ja og selvfølgelig også voksne.. :)

projekt 1: Edderkoppespind af kastanjer: 


Det man skal bruge er: Tændstikker garn, en syl og kastanjer.



 Man tager en kastanjer, og prikker så mange huller i som man vil. en 5,6,7 er passende. 
Så sætter man tændstikkerne i, og vælger den farve garn man syntes.
Herefter er det "bare" at lave en lykke så garnet sidder fast på den en tændstik, også begynder man med skiftevis at sno garnet omkring hver tændstik


 Det færdige resultat bliver et fint spindelvæv omkring kastanjen. :)


 Når man har lavet en del, kan de bruges til lidt af hvert. Jeg har valgt at pynte mit træ ude i haven med dem. De lyser lidt op i det ellers så grå efterårsvejr.. :)

Det er en nem måde at inddrage både børn og natur i en aktivitet. - også er det faktisk også lidt sjovt at sidde og nørkle lidt med det.. :)















Projekt 2: Blomsterkastanjer




Det man skal bruge er: Kastanjer, en syl, piberensere i forskellige farve, mad spyd og grøn maling.

Man tager kastanjen og prikker huller med sylen. Det skal være et lige antal. 8-10 huller er passende.
Nå hullerne er lavet tager man en piberenser, og stikker i et hul, bøjer den og placere den anden ende i hullet ved siden af, det gentager man indtil man har en flot blomst.



 Når der er lavet tilpas nok med blomster, så find mad spydende og grøn maling frem. Spydende skal males som stilken til blomsterne


 Når "stilken" er tør, prikkes der endnu et hul i kastanjen, derefter sættes spyddet fast, og vupti:
En flot kastanje blomst. :)


 

Projekt 3: At forevige naturen




Du skal bruge: en masse flotte ting du kan finde i naturen, et glas med låg, og solsikkeolie (Da det er det mest neutrale i farven) 

 Simpelt og nemt: Tjek at alt hvad du har taget med ind ikke indholder dyr. Jeg havde fået en lille edderkop med da jeg samlede ind til glasset.
Jeg har samlet: Bær i rød og hvid, grønne og røde blade, nogle kastanjeskjolder, og svampe.
 Alle de ting du har samlet puttet i glasset, og husk at kigge når olien hældes i: Nogle ting flyder op, og andre synker til bund :)
 Her ses det færdige resultat:
 Forevigelse af naturen, november 2012.
Nemt, billig og hyggeligt projekt.








- Anne














1 kommentar:

  1. Hejsa Anne.
    Jeg tænkte at jeg vil begynde at kommentere VNT bloggen også, eftersom der ikke sker noget som helst på min vnt blog! :)
    Jeg syntes at dit indlæg er faaantastisk, og jeg kan godt lide din opstilling herinde. Dine billeder er gode fordi de viser rigtig godt hvad du har lavet, og der er gode overvejelser bag ved projektet. Så dejligt indlæg.
    Tak for 5 gode læse minutter!

    - Sanne

    SvarSlet