torsdag den 19. september 2013

Biotopopgave 6

Biotopopgave 6

 

Blæsten kan man ikke få at seee....

eller kan man?

 
 
Jeg har valgt at tage afsæt i vinden og vandet. Med min målgruppe som er 4-6årige har jeg valgt at lave nogle små projekter som indbyder til en snak om vind og vejr! De 4-6 årige er en ofte udenfor i instutionener og har alle mærket vinden i håret, og hoppet i vandpytter. På den måde er det nemt at skabe en interesse for vejret som helhed. Hvorfor regner det? hvad sker der når de kolde skyer møder de varme? hvordan opstår der rgnbuer osv.
For at bedst at komme i dialog, og skabe en interesse for børnene vil jeg tage dem med udenfor i blæsevejr. Man kunne sætte en drage op, eller løsne sit hår så vinden får fat - man kunne også tage en plastikpose med og prøv at fange vinden. på den måde inddrager jeg børnene på den måde at de får en kropslig samt æstetisk oplevelse af vejret.
 
Efter jeg har fanget børnenes opmærksomhed for vejret, vil jeg gå i gang med at inddrage dem i projekterne.
 

 

Det første projekt - at lave en vindmølle


 
Hele fremgangsmåden findes på:
 
 

Det er et håndgribeligt projekt hvor børne selv kan være med hele vejen. motorikken bliver brugt, og snakken omkring former og farver bliver sat igen.
 
Her vil jeg indlede snakken om hvad der sker med vindmøllen når vinden tager fat, hvorfor drejer den rundt? Der er måske nogle der begynder at snakke om de store vindmøller på marken - her kan snakken ledes hen på at vindmøller produksere strøm. Hvad er strøm? Er der nogen der har prøvet at få stød - hvad bliver det brugt til? f.eks. kunne det være computeren, opladeren til racerbilen eller nintendoen. Her ville jeg spørge ind til om de husker at slukke for strømmen når de er færdige md at bruge det osv. For de større børn er det en god indledning til at snakke om miljøet.
 
 

Den anden projekt: Lav en regnmåler

 
 

Hele fremgangsmåden findes på:
 
Endnu et projekt der er lige til.
 
 
Alle børn har hoppet i vandpytter, eller har leget ude i regnen. De ved hvordan det føles at live våde. Når snakken er indledt på regn/nedbør kunne regnmåleren være den næste aktivitet. Hvad sker der med regnvanden, hvor forsvinder det hen? kan det genbruges - og hvordan samler man det? fx. Det kunne være ved hjælp af en regnspand som står for enden af tagrenden som er gået i stykker. Her kan man samle vandet, og bruge det til at vande agurkerne i drivhuset, som også er fyldt med vand :)
 
 
 
 
 

Den tredje aktivitet: Hvordan man laver en lufttryksmåler 

 
 

Hele fremgangsmåden findes på:
 
 
Hvis man har gang i flere projekter, er dette en god en at have med for at fange børnenes interesse igen. Her handler starten nemlig om, at man skal puste balloner op. Snakken kan indledes med at der bliver spurgt ind i forhold til ballonen, og det luft der er i den.
 
Et eksperiment jeg har lavet, som viser hvordan kulde, varme og vand fungere samme ved at putte en vindrue i en ballon, bind en knude så ballonen er tæt. Hvad sker der hvis man putter ballonen i mikro ovnen? Det der sker er: Væsken i vindruen vil blive til damp pga. varmen. og der damp fylder mere end alm. luft til det få ballonen til at puste sig op. Når man tager ballonen ud i det kolde luft igen, vil dampen bliver til væske igen, og ballonen vil skrumpe ind.
 
Hvordan måler man så lufttrykket? hvis vejret er varmt? vil der dannes et undertryk, og få sugerøret på luftmålen til at pege opad. omvendt hvis det er kold udenfor og derved et lavt lufttryk vil sugerøret pege nedad.
Det kræver dog at lufttryksmåleren får lov til at stå uden  nogle dage.
 
 
Inspiration til at udforske vind og vejr kan findes på:
 
 
 
 
 
 
 
 
 


1 kommentar:

  1. Hejsa
    Spændende - tænker du at lave en opfølgning hvor vi kan se dine apparater i brug - indsamle regnet i en periode osv.?

    SvarSlet