lørdag den 19. oktober 2013

Fra Jord til Bord, min del.


Fra Jord Til Bord

Igennem denne opgave har vi valgt at føre vores dyreholds opgave helt til døren. Vi havde som udgangspunkt valgt at opdrætte ænder. Det lykkes ganske fint, og vi fik afsluttet deres livscyklus og har fuldt ænderne fra æg – til – bord. Vi har derfor valgt, at temaet skulle være ”mormor mad” – for virkeligt at få disse to opgaver til at skabe et sammenhæng, men også for at lave en rød tråd gennem forløbet.

Hvad er ”Mormor mad”? Der er mange bud – men ens for os alle er det et fantastisk minde, og en standart der er svær at efterleve, nemlig – præcis som Mormor plejede at lave det.

Livshistorie er noget vi alle bærer rundt på, - hvem er vi, hvordan er vores liv? Hvad vi har oplevet, og det vi nyder at gøre. Hvad er vores meninger, og hvorfor?  Vores livshistorie gør os til hvem vi er, det er grundlaget til vores identitet og en del af den kultur vi lever i.

Vores plan med dette forløb er at lave typiske mormor retter, og prøve kræfter med at lave gammeldags andesteg fyldt med æbler og svesker, rødkål fra bunden, plante og bruge egne krydderier osv. Forløbet skal være et delmål, nemlig at få skabt en oplevelse som ligger bunden for at få gjort opmærksom på hvor stor en rolle vores livshistorie spiller igennem hele livet. Bagtanken med forløbet, og de mål som gerne skulle blive indfriet via oplevelsen vil blive beskrevet i smtte modellen som opgaven er bygget op omkring.

For at få mest ud af det for den enkelte, havde vi påtænkt os en målgruppe som følgende:

Ældre over 55 år, bosat på et plejehjem. Der er rig mulighed for at få dem med på ideen, at få bygget livshistorier med i, gode ideer – nye opskrifter, og få et stærkt sammenhold med masser af æstetiske og kropslige oplevelser.

Vi har kigget nærmer på identitet dannelses teorier som ligger vægt på oplevelser på tværs af den livshistoriske udvikling. Vi har taget afsæt i den fænomenlogiske og humanistiske psykologi hvor bl.a. flere psykologer, - Charlotte Bühler, Rollo May og Franz From hører under.

Teorien omhandler, personens oplevelse af sig selv som et integreret hele, som én person, der handler, beslutter og vælger, er det teoretiske omdrejningspunkt.

SMTTE MODELLEN




Sammenhæng: Vi har som udgangspunkt valgt målgruppen da den slags mad var populært i deres tid. Generationen har levet i en tid hvor den økonomiske krise samt anden verdens krig hærgede og deres familier har måtte prioritere mætheden og hjemmedyrket mad. Hvilket inkludere slagtning af egne dyr, at de har hjulpet til i markerne og ved hvilket formål skolernes efterårs ferie har haft – nemlig den såkaldte ”kartoffel-ferie”

Derudover har vi valgt at sætte projektet i gang på deres bosted, hvor de er i vante rammer, og hvis muligheden bød sig – kunne hente et stykke af deres liv i form af billeder mm. Fra deres lejlighed. Livshistorien er vigtig for os, at have med som en del af hele processen. Der er gode muligheder for at skabe og styrke noget stort, som livsglæde og gode minder for fremtiden, samt at mindes fortiden.

Tiltag: Vi, som pædagoger, vil lave en handleplan som inkluderer en tidsplan over forløbet. Vi vil huske at når man arbejder med mennesker, kan tidsplanen ikke altid overholdes. Men det at have retningslinjerne på plads inden borgerne bliver involveret, er vigtigt for at skabe trygge og afslappende rammer. Vi vil sørge for at få så vidt muligt klargjort alt i forhold til selve maden. Derudover kunne et ekstra tiltag som højbede være en ide, her kan plantes krydderier mm. Som kan blive på bostedet, og forhåbentlig gøre gavn og glæde i fremtiden. Hvis dette projekt viser sig i praksis at være en succes, kunne det være et muligt tiltag for det faste personale – nemlig at arrangere en månedlig dag hvor de ældre sammen kan lave mad, og skiftes til at komme med opskrifter fra deres barndom.

Mål: vores mål er at få opbygget

·         Et sammenhold mellem de ældre, de skal styrke deres sociale relationer.

·         få livsglæden frem

·         få øget livskvaliteten

·         styrket deres selvværd

·         og få gjort dem mere selvstændig

·         At tage initiativ til at komme i gang med andre aktiviteter

Tegn: på at målene er nået, kunne være

·         At deres livshistorie vil blive et samtale emne, hvorefter muligheden for at styrke deres sociale relationer vil blive større

·         At der bliver snakket minder

·         At humøret bliver bedre

·         De selv kommer med nye tiltag f.eks deres egne opskrifter

·         At gøre dem ansvarsbevidst via selvstændigheden

Evaluering:  

Vi vil i vores evaluering kigge på den enkelte og se om der kunne være tegn på mere glæde i hverdagen, positive udsagn samt gode initiativer. Vi vil også kigge på gruppen som helhed, - er der opstået nye venskaber? Vil livsglæden ændre sig? Gør de selv noget for at få en fælles ”køkkendag” i fremtiden, vil der blive kigget i gemmerne og fundet nye og gamle opskrifter – som mormor lavede det. Det faste personale vil blive inddraget i forløbet og vi vil i fælleskab få snakket om ”køkkendagen” vil blive impliceret for at få inddraget de ældre, og øge deres livskvalitet, glæde og selvbestemmelse.

Vi vil være i kontakt med bostedet og følge projektet over en længere periode. Vi vil se om begejstringen holdes ved lige af de ældre, eller om personalet må overtage og uddelegere de respektive arbejdsopgaver for at vedligeholde aktiviteten.

 Individuelt visuel dokumentation og afprøvede opskrifter:

Anne
·         Mejeriprodukt

Cremefraiche, hele fremgangsmåden findes på:




Sådan gør du:

1. hæld ½ L piskefløde i en skål. 2. sæt gryden på svag varme, og rør rundt ( ca 2-3 på komfuret) 3. varm fløden op til 21 grader, men du rør. 4. hæld fløden i en skål og tilsæt 1 spsk. Kærnemælk og rør rundt 5. læg en tallerken over skålen, og stil den ved stuetemperatur (ca. 21-22 grader) natten over 6. fløden er nu blevet til cremefraiche, lad den evt stå natten over i køleskabet.
                                                                            Velbekomme

Yoghurt, hele fremgangsmåden findes på:




Sådan gør du:

1.hæld ½ L sødmælk i en gryde. 2. sæt gryden på svag varme (2-3 på komfuret) og rør rundt 3. varm mælken til 41-43grader, men du rører. 4. hæld mælken i en skål, og tilsæt 3 spsk yoghurt og rør. 5. læg en tallerken over skålen, og stil den i et varmeskab på 41-43grader natten over. 6. sæt derefter yoghurten i køleskabet dagen efter.                                              Velbekomme

·         Selvvalgte produkter:

Hjemmelavet rødkål, hele fremgangsmåden findes på:




 
Sådan gør du:

2kg rødkål (et havlt stort rådkål, eller 1 lille)

½ liter lagereddike

½-1 spsk salt (smag til)

350 g sukker

3 dl sød ribssaft

Atamon til rødkålen, og til at skylle glassende i.

 

1.Fjern de yderste blade fra rødkålen. snit rødkålen fint, og put det i en stor gryde. 2. Hæld eddiken over, og lad det simre en times tid. 3. Herefter smages der til med saft, salt og sukker.  Put det meste i af hvert, og smag så til. 4. Lad rødkålen koge videre i 20-30 minutter 5. Tilsæt 1 spsk flydende atamon, rør rundt. 6.  Øs rødkålen op i det atamon skyllede glas, og hæld til sidst lagen over så alt kålen er dækket. Skru låget på glasset imens det stadig er brandvarmt, så der danne undertryk når rødkålen bliver kold. Skal opbevares mørkt og køligt.                                       Velbekommer


Fyld til andestegen, hele fremgangsmåden findes på:




 
Sådan gør du:

5 skrællet æbler

13 svesker

4 spsk. hakkede valnødder

salt & peber

2 tsk revet skal fra usprøjtet citron

lidt citronsaft

4 spsk smeltet smør

2 æggeblommer

rasp

1.Skær æblerne i små stykker, bland dem med det øvrige og saml fyldet med æggeblommerne og rasp. 2. put fyldet i den klargjorte andesteg.        
                                                                                 Velbekomme

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar